JDC
 
נא להמתין...

ענפי הכלכלה בישראל

צפיות: 78
דרוג  (0)

היכרות עם מבנה המשק הישראלי, ובעיקר התנודות החלים בו מידי כמה שנים, חשובה בבחירה של תחום עיסוק שמאפשר פרנסה טובה. להלן סריקה על ענפי התעסוקה המרכזיים בישראל

 

ענף התעשייה

ענף התעשייה הוא אחד הענפים החשובים במשק הישראלי.

מקובל לחלק את ענף התעשייה לשני סוגים עיקריים של תעשיות, על פי רמת הטכנולוגיה שמשולבת בהן:

  1. תעשיות מתקדמות: היי-טק, אלקטרוניקה, כלֵי טיס ותקשורת אלקטרונית, תרופות וציוד רפואי ומדעי, כימיה, מכונות תעשייתיות, ציוד חשמלי ואלקטרוני;
  2. תעשייה מסורתית: מזון, משקאות, טקסטיל, הלבשה, עור, עץ, נייר, דפוס, כרייה, חציבה, מוצרי מתכת, גומי, ופלסטיק.

התעשייה הישראלית עברה כברת דרך ארוכה מראשית ימיה כתעשייה המייצרת תיבות עץ ליצוא פרי הדר, לתעשייה חדשנית מהמובילות בעולם. הייתה זו דווקא התעשייה שהצעידה את המשק קדימה והעלתה את רמת החיים בישראל במהלך השנים.

 

כיום התעשייה הישראלית חזקה וגלובלית, מקימה ורוכשת חברות בחוץ לארץ, יוצרת מיזמים ושותפויות אסטרטגיות עם חברות בין-לאומיות, ומשמשת מוקד משיכה למשקיעים זרים המגלים את יתרונה היחסי של ישראל כבעלת תשתית טכנולוגית אנושית, איכותית, עשירה וברמה גבוהה.

 

התעשייה היא העתיד הכלכלי של ישראל, והיא זו שתקדם את אזרחיה לרמת חיים גבוהה יותר. התפתחות התעשייה הישראלית בעשורים שחלפו התאפשרה הודות ליכולתה להתאים עצמה לשינויים שחלו סביבה. כך למשל הביאו צורכי הביטחון לפריחה של התעשייה הבטחונית בישראל. ברבות הימים תעשייה זו הייתה לתשתית המתקדמת והאיכותית של תעשיית ההיי-טק הישראלית.

 

התפתחויות אלה היו כרוכות בתהליך של שינוי מבני מתעשייה מסורתית לתעשייה עתירת טכנולוגיה, וכיום אכן ניצבים ענפי ההיי-טק בראש התעשייה הישראלית. ענפיי ההיי-טק, לרבות התפתחותן של אלפי חברות הזנק (סטארט-אפ), הביאו לגידול התוצר הישראלי, לגידול הייצוא וליצירת מקומות עבודה רבים וחדשים.  

 

ענף השירותים

מספר המועסקים בשירותים ברוב מדינות העולם גָדֵל במהירות. נהוג למיין ענף זה לשלוש קבוצות עיקריות:

  1. שירותים אישיים (ספרים, שענים, חייטים, סנדלרים) – קבוצה זאת נמצאת בירידה בגלל פיתוחים טכנולוגיים חדשניים ובגלל העלייה ברמת החיים;
  2. שירותים ציבוריים (בריאות, חינוך ורווחה ) – קבוצה זאת נמצאת בעלייה הולכת וגדלה, אך בגלל דרישה הולכת וגוברת של האוכלוסייה, בד בבד מתפתחת מערכת מקבילה של שירותים פרטיים;
  3. שירותים יצרניים – ענף השירותים היצרניים כולל שירותים פיננסיים, שירותי ביטוח וייעוץ משפטי ועסקי ,מחקר ופיתוח . ענף זה צומח במהירות רבה יותר מזו של הענפים הכלכליים האחרים. חשיבותם של השירותים היצרניים עולה, וכך גם מספר המועסקים בענף. חברות עסקיות ישראליות משתלבות בחברות רב-לאומיות בעיקר בתחומים כמו ראיית חשבון, פרסום, ביטוח, ייעוץ עסקי.

ענף המסחר

ענף המסחר הוא ענף דינמי מאוד המתפתח במהירות רבה, בעיקר בגלל הגידול בצריכה ובגלל מגוון המוצרים החדשים הנכנסים לשוק. התפתחות הטכנולוגיה והמדע בשילוב יוזמות חדשות של סוחרים ותיקים וחדשים מניבים כל הזמן מוצרים חדשים שמוצעים לצרכנים. בו בזמן לעלייה במספר המוצרים ובסוגיהם - עולה גם הצריכה של המוצרים. יותר ויותר צרכנים רוכשים יותר ויותר מוצרים. ענף המסחר מבוסס על יזמים פרטיים, והוא נתון להשפעה חזקה של כוחות השוק. הגידול בצריכה הביא להתפתחותן של רשתות שיווק גדולות התופסות את מקומן של החנויות הקטנות. יש רשתות שיווק שפותחות סניפים ביישובים שונים בארץ, יש כאלה שפותחות סניפים גם מחוץ לישראל, ויש רשתות שיווק בין-לאומיות שפותחות סניפים בישראל.

 

המשק הישראלי פתוח למסחר עם השוק העולמי וזה מתבטא ביצוא וביבוא של מוצרים ממדינות רבות בעולם. החשיפה לתחרות עם מוצרי יבוא משפיעה על ירידה במחיר המוצרים, כגון מוצרי צריכה ביתית, ציוד חשמלי, מכוניות ועוד, ועל עלייה בביקוש למוצרי יבוא זולים והעדפתם על מוצרים תוצרת ישראל.

 

ענף התיירות

בענף התיירות, כמו בענפי הכלכלה האחרים, ישראל מתחרה במדינות אחרות בעולם ומנסה למשוך אליה כמה שיותר תיירים. התיירים שמגיעים לישראל מקדמים את הסחר במטבע חוץ.  כדי לעמוד בתחרות צריך להקפיד על רמה גבוהה של שירות לתיירים, כגון מחירים הוגנים, יחס טוב ואוהד, שירות אדיב.

 

בישראל, וכן במדינות רבות בעולם, ענף התיירות נמצא במגמת עלייה המורגשת בשלושה תחומים:

  1. תיירות נכנסת – זהו אחד המרכיבים החשובים בכלכלת ישראל, אף שענף זה סובל מתנודות בגלל המצב הביטחוני והפוליטי בארץ. בכל פעם שיש מתח בגבולות או שקורה אירוע ביטחוני כלשהו בתוך המדינה, תיירים רבים מבטלים את תכניתם להגיע לישראל. כל התרחשות של אירוע כזה גורם הפסדים ניכרים לענף התיירות. הגורמים שמושכים את התיירים לבקר בישראל הם אתרים היסטוריים, מקומות קדושים, מעיינות מרפא, אתרי נוף ושמורות טבע, פארקים, חופי רחצה, תרבות ובידור, נופש פעיל ואטראקציות, תיירות יהודית;
  2. תיירות יוצאת - מפעילה את "נותני השירותים", כגון לשכות תיירות, סוכנויות נסיעות, סוכנויות להשכרת רכב, חברות תעופה, חנויות למזכרות;
  3. תיירות פנים – בעקבות העלייה ברמת החיים, בשנים האחרונות התפתח מאוד ענף תיירות הפנים המספק שירותי תיירות לאזרחי המדינה. כיום ענף זה מספק תעסוקה לתושבים רבים. מעורבותה של המדינה בענף זה רבה, ויזמים הרוצים לפתח תשתית או אתר יכולים לקבל מעמד של "מפעל מאושר" ולזכות בתמיכה ממשלתית.

ענף החקלאות

ענף החקלאות בארץ נהנה ממערכת מחקר מהמפותחות ביותר בעולם, וההדרכה ניתנת לחקלאים חינם. כל אלה תרמו רבות להישגים מרשימים של החקלאות הישראלית. חקלאי ישראל משתמשים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ובשיטות גידול מתקדמות כדי להתגבר על המחסור בשלושת המרכיבים  החיוניים לחקלאות: מים, קרקע, וכוח אדם.

 

 מחקרים רבים נעשו סביב גידולים חקלאיים שונים בתחום של פיתוח זנים ובתחום של מחלות ומזיקים. בשל כך זנים מסוימים עברו שינויים גנטיים ונוצרו מוצרים שונים בגודלם, בצבעם ובטעמם כדי למשוך את עין הצרכנים, כגון אשכוליות אדומות, אבטיחים ללא גרעינים, פלפלים צהובים. כמו כן פותחו זנים חדשים, עמידים יותר בפני מחלות, וזנים הנותנים יבול רב. המחקרים גם הניבו פיתוח של חומרי הדברה ודישון מתקדמים. בד בבד, הולכים וגדלים מספרם וכמותם של מוצרי החקלאות האורגניים שמגדלים ללא שימוש בחומרי הדברה ובדישון.

עם זאת, משקלו של הענף בין ענפי המשק האחרים בישראל הוא נמוך – מספר המועסקים בחקלאות עומד על 2.2% בלבד.

 

 

לחצו כאן לתיאור עולם העבודה בישראל.

 

נושאים קשורים: מפתח | לבחור עיסוק | מבוגרים
 
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית, תבת ומדינת ישראל
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים