הנטוורקינג – הרשת החברתית – היא חיפוש עבודה באמצעות מעגלי החברים שלך: חברה של אחותך, שכן של בן הדוד… כל אלו יכולים לסייע לך למצוא את המשרה המבוקשת.

לכל אחד יש רשת קשרים חברתית ובין-אישית. כל אחד יכול להגדיל אותה, לטפח אותה ולשמר אותה. כל אדם שאתה מכיר חושף אותך לקשרים עם אנשים אחרים, המכירים עוד אנשים וכן הלאה.

מחקרים מלמדים, ש-60% מהמשרות מאוישות באמצעות קשרים. מעסיקים רבים מדווחים, כי גייסו את רוב העובדים שלהם באמצעות קשרים.

המעגל הראשון

המעגל הראשון מורכב מאנשים המכירים אותך באופן אישי: חברים מתקופות שונות בחיים, בני משפחה, אנשים מהשכונה, ידידים מקשרי עבודה קודמים, אנשים שהכרת בזמן ההכשרה או הלימודים וכדומה. עליך ליידע את כל האנשים האלה שאתה מחפש עבודה, פרט קצת על ההיסטוריה התעסוקתית והאישית שלך וגם על שאיפותיך המקצועיות לעתיד.

המעגל השני

המעגל השני מורכב מחברים של החברים: שכן של האח, מכר של חברה, עמית של מרצה ישן. מחקרים מצאו, כי דווקא המעגל השני בנטוורקינג יעיל יותר מהמעגל הראשון במציאת עבודה. הסיבות לכך מגוונות: המעגל השני רחב יותר מן הראשון, וההמלצה עליך בפני המעסיק איננה נתפסת כרצון לעזור לחבר, אלא כמידע אינפורמטיבי.

מעגל בהתאמה אישית

סטודנטים ועובדים בתחילת דרכם יכולים לבנות באופן ייזום רשת חברתית: עבודה בחברה מוכרת המקיימת שיתופי פעולה עם חברות מקבילות רבות תוכל לעזור לך להרחיב את הרשת החברתית באופן ממוקד. זוהי משכורת שאיננה נמדדת בשכר כספי – גם אם אתה מתנדב או עובד בעבודה זמנית, הרחבת המעגל החברתי היא כלי משמעותי עבורך בהמשך הדרך.

איך מפעילים רשת חברתית?

ראשית, עליך למפות את הרשת החברתית שלך ולערוך רשימה של אנשים מהמעגל הראשון ומהמעגל השני. בהמשך, עליך ליצור קשר באמצעות הטלפון, הדוא"ל או במפגשים חברתיים קיימים, כמו שמחות או אירועי חג.

עליך ליידע את הסביבה מתוך מקום של חוזקה ושביעות רצון, ולהיות ממוקד בתחום עד כמה שניתן. ישנה משמעות רבה לצורה שבה מועבר המסר. אם אתה משתמש במייל או בקבוצות ווטסאפ, שלח מסר לכל רשימת התפוצה: ספר שאתה מחפש עבודה, ציין את התחום ופרט מעט, שקול לצרף קורות חיים ובקש להעביר הלאה למכרים ולחברים.

לשימוש בנטוורקינג יש מספר יתרונות משמעותיים: אנו חיים בעולם שבו הביקוש לכל משרה הוא רב ובאמצעות קשרים ניתן להרחיב ולקדם את ההזדמנויות שלך לתעסוקה. באמצעות שימוש ברשת החברתית תוכל להגיע למשרות שטרם פורסמו באינטרנט או בעיתונות. ככלל, מעסיקים מעדיפים העסקת עובדים המגיעים אליהם באמצעות מכרים: זוהי צורה חסכונית ואמינה, עם נגישות רבה להמלצות. בנוסף לכך, שימוש בנטוורקינג מעיד על פרואקטיביות, יוזמה, נחישות ומוטיבציה.