ההצלחה בעולם העבודה תלויה בעיקר בשני גורמים: ידע מקצועי וכישורים רכים. ידע מקצועי ניתן לרכוש באמצעות השכלה וניסיון. אך כיצד רוכשים כישורים רכים ומדוע הם חשובים?

כישורים רכים

מחקרים בתחום התעסוקה מצביעים על שינוי הדרגתי בסוג המכשולים הניצבים בפני עובדים בדרך למציאת תעסוקה והתמדה בה. בעבר, המכשול המרכזי היה היעדר הכשרה מקצועית או הכשרה מקצועית לא מספקת, ואילו היום המכשולים מאופיינים גם בהיעדר או בחולשה של הכישורים הרכים.

מהם "כישורים רכים"?

כישורים רכים הם מאפייני אישיות מגוונים, מיומנויות ותכונות, כגון תקשורת בין-אישית, הקשבה, אינטליגנציה רגשית, כושר שכנוע, יצירתיות, קפדנות, פתרון בעיות, עבודה בצוות, רוגע, אכפתיות ויישוב סכסוכים. לא פעם נוטים לראות במאפיינים אלה תכונות אופי של האדם, אבל בפועל ניתן לרכוש תכונות אלו, לפתחן, לשפרן ולהביאן לידי ביטוי במסגרת העבודה.

נוהגים לחלק את מקבצי הכישורים הרכים, המרכיבים את המסוגלות התעסוקתית, לשישה תחומים עיקריים: (1) ניהול משאבים – עבודה נכונה עם זמן, כסף, כוח אדם וחומרים שונים; (2) ניהול ידע – רכיבים שונים הקשורים ברכישת ידע, עיבודו והנגשתו לאחר; (3) תקשורת חברתית – תקשורת חיובית ויעילה עם מגוון אנשים ובעלי תפקידים; (4) התנהגות ארגונית – היכולת להבין את הארגון כגוף ולנצל את הידע הארגוני לצורך השגת מטרות; (5) למידה – הנעה ללמוד ולהתפתח במהלך העבודה; (6) ההסתגלות למצבים משתנים – כולל זיהוי הזדמנויות חדשות, למידה מטעויות, התמודדות עם חוסר ודאות.

כיצד רוכשים כישורים רכים?

הכישורים הרכים קשים להמשגה, למדידה ולהערכה אובייקטיבית, ולכן לא קל לרכוש אותם. פסקי זמן קבועים, המיועדים להסקת מסקנות, להבנת תהליכים קבוצתיים, לתכנון יעדים עתידיים יכולים לסייע בפיתוח כישורים רכים. כמו כן, ניתן להיעזר בסדנאות הכשרה לעבודה, שבהן נרכשים כלים קבוצתיים והתנסותיים.

למה הכישורים הרכים חשובים לעובדים?

עולם התעסוקה משנה פניו בלי הרף ועמו גדלה רמת הניידות של מועסקים בין תפקידים ובין מקומות עבודה ובו בזמן מתרבות הדרישות והציפיות מהעובדים. כדי לקצר ולייעל את תהליכי הקליטה וההשתלבות בתפקיד החדש, עובדים נדרשים לכישורי הסתגלות לשינויים, ליכולת למידה ולמיומנויות תקשורת.

כל עובד בארגון נדרש לעמוד בלחצים, ליוזמה, להנעה ולתכנון יעיל של הזמן בעולם העבודה הדינמי והתובעני. עובדים בעלי השכלה מועטה, חסרי ניסיון ועובדים שאינם מיומנים במידה מספקת חשופים למצב, שהם עלולים לאבד את מקום עבודתם לטובת עובדים חדשים מיומנים יותר. הכישורים הרכים חשובים לעובדים, כדי למלא ביעילות את מגוון המשימות שתפקידם דורש.

למה כישורים רכים חשובים למעסיקים?

מעסיקים רבים מתמודדים עם מתחרים בענף, נדרשים לעמוד בהתחייבות ללוחות זמנים צפופים ולמסגרת תקציבית מוגדרת. מעסיקים אלה מעדיפים עובדים, שבעזרתם יצליחו לעמוד במחויבויות שלהם, עובדים המסוגלים להשתלב במהירות בארגון וללמוד את המשימות שהתפקיד דורש, עובדים שיודעים לנהל ידע, לִצפות שינויים ולהסתגל להם. עובדים אלה משרתים את האינטרסים של המעסיקים, משיגים תפוקה מרבית בהשקעה מזערית.

בקריאת קורות החיים של המועמד ובעת ריאיון עבודה כל מעסיק שם דגש על נושא הכישורים הרכים. שאלות רבות באות לבדוק את יכולתו של העובד ללמוד, להתגמש, לעבוד בצוות ולהפעיל "ראש גדול".

ההבנה שכישורים רכים הם, לעתים קרובות, מפתח משמעותי לתעסוקה יכולה לסייע לך להיות ערני ולהקדיש זמן ומאמץ לפיתוח כישורים אלו. זכור, כי במקרים רבים, ידע מקצועי מאורגן וממוקד יכול להעניק קפיצה משמעותית בכישורים הרכים הנדרשים בעולם העבודה.