סטארט אפ

ממלכת הסטארט-אפ

חברות 'סטארט אפ' הן חברות שהוקמו במטרה לפתח רעיון או מוצר ייחודי, לרוב בתחום ההייטק. החברות מגייסות הון ראשוני המשמש להקמת החברה ופיתוח המוצרים. בהתאם להצלחת הרעיון או המוצר החברות הופכות לריווחיות או מוכרות את עצמן.

רוב חברות הסטארט-אפ נסגרות ללא הגעה למימוש רווחים. מהנותרות, חלק מגיעות להצלחה עסקית סבירה או טובה, וחלקן מגיעות להצלחה פיננסית עצומה ומצליחות לענות על הציפיות הרבות אותם שואפים המייסדים והמשקיעים לקיים.

כיום קיימות בישראל עשרות אלפי חברות סטארט-אפ, וחברות נוספות נפתחות בקצב מסחרר. בספר: "מדינת הסטרט-אפ" מתואר באריכות איך ממנפים חסרון יחסי ליתרון, ואיך מדינה כה קטנה מייצרת סטרט-אפים יותר מכל מדינה באירופה. יש לכך כמה סיבות, על פי הספר. גם רשת חברתית, גם אומץ וחוצפה ישראלית, אבל גם – חשיבה מחוץ לקופסא.

עובדי חברת סטארט אפ הם לרוב אנשים יצירתיים ושאפתנים, שמסוגלים לחשוב מחוץ לקופסא, לשאול את השאלות הנכונות ולרדת לעומקם של דברים. לומדי הגמרא הם בעלי יתרון כי הם רגילים לחשוב 'איפכא מסתברא', לערער על המובן מאליו, ולהגיע לפיתוחים חדשים. ועדיין, נדרשת הכרה בסיסית של התחום, כדי לפתח מוצר שבאמת בעל פוטנציאל רווחי.

איך מצליחים בזירת הסטארט-אפ?

בכנס שערכה חברת קמא-טק (חברה הפועל לשילוב חרידים בהיי-טק) לייזמי סטארט אפ חרדיים נשאה את דבריה עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל:

"אני חושבת שאם ניקח את ה-DNA היזמי שקיים בתוך הקהילה החרדית, ונשים אותו בתוך ה- DNA של מה שצריך סטארט-אפ כדי להצליח – הקסם יקרה. עולם הסטארט-אפ הישראלי מקבל בשנים האחרונות חיזוק ממקום בלתי צפוי: הישיבות החרדיות ואף הסמינרים"

סופר-תאני סוברת כי לבוגרי החינוך החרדי יש סיכוי רב להצליח בעולם הייזמות הסטארט-אפית: "אני אדם מאוד חילוני, אבל כשאנחנו בוחנים מהו ה-DNA של הסטארט-אפ, זה יושב על חוסר היכולת שלנו לקבל דברים כפי שהם. אנחנו שואלים שאלות, וחוקרים את הדברים לעומק. שואלים למה כך ולא אחרת, והאם אפשר לעשות את זה טוב יותר".

סופר-תאני סבורה כי "בהרבה סביבות ארגוניות זה מתיש ומייגע, אבל זה סם החיים של הסטארט-אפ; החוצפה שיש לנו להגיד: אנחנו יכולים לעשות את זה טוב יותר. והמקורות של זה יושבים בחיידר. הקהילה החרדית בעיניי מגדלת ילדים שמגיל צעיר נדרשים לשאול שאלות, להגיע לעומקם של דברים ולא לקבל אותם כפשוטם".

פיתוח כישורי יזמות הוא תחום מלא פוטנציאל, בעיקר בארצנו, בה המשאב המצוי ביותר הוא ההון האנושי. עם זאת, צריך לזכור שרוב מיזמי הסטארט-אפ אינם זוכים להצלחה ולכן, כמו בכל דבר, צריך להכיר היטב את התחום, להעיז, לקחת סיכונים מחושבים – ובכך לעשות השתדלות נכונה ורצינית – בדרך להצלחה.