תעסוקת אקדמאיים: נתונים עדכניים

תעסוקת אקדמאיים: נתונים עדכניים

רק מחצית מהבוגרים מצאו עבודה הולמת

חברת הייעוץ האמריקאית  Accenture ערכה מחקר על תעסוקת אקדמאיים. הנתונים הצביעו על כך שלמרות ש-80% מבוגרי הלימודים אקדמאיים בדקו את שוק העבודה לפני שקיבלו החלטה לגבי מקצוע, לאחר סיום הלימודים 50% עבדו במשרה מלאה, ורק חצי מהלומדים הרגישו שהמשרה שלהם תואמת את כישוריהם.

נתוני הבנק הפדראלי מעלים תמונה דומה: יותר ויותר בוגרי לימודים אקדמאיים מתחילים במשרה חלקית ובשכר נמוך, פעמים רבות בתפקידים בהם התואר אותו רכשו לא רלוונטי.

הנתונים מעוררים מחשבה על תעסוקת אקדמאיים: מה הם הפרטים שיוכלו להגדיל את סיכוייו של בוגר האקדמיה להשתלב בעבודה בצורה מיטבית, הממצה את כישוריו והולמת את חלומותיו?

מסתבר שיש כמה דברים שכדאי לדעת, לפני שבוחרים מסלול, ואפילו בזמן שנמצאים במסלול לימודים. דברים קטנים שיכולים לעשות הבדל גדול באחוזי ההעסקה.

נירית כהן, סמנכ"ל משאבי אנוש, שמה אצבע על הגורמים שיוכלו להבטיח לכם התקדמות וביטחון לאורך זמן.

ניסיון מעבר לעבודה

בתקופת הלימודים ובתקופת חיפוש העבודה, או אפילו במקביל לעבודה אחרת, יש דרכים נוספות לרכוש ניסיון מלבד עבודה במשרה מלאה. באופן מובהק, סטודנטים שהחלו לרכוש ניסיון תעסוקתי בתחום משפרים משמעותית את סיכוייהם לעבוד, להיקלט ולהצליח בתחום. הם ממוקדים יותר, יודעים לנווט את סולם הקריירה שלהם בהתאם לאופי שלהם, ופשוט מצליחים יותר!

גם כאשר לא מוצאים עבודה אמיתית, בשכר, לא כדאי לזנוח את תחילת השילוב בתחום. אפשר להתנדב במסגרת מקצועית רלוונטית כמו עבודה או ארגון מקצועי, לעזור בארגון כנסים, בכתיבה לאתר מקצועי ובסוגי פעילות נוספים שיכולים לסייע לכם להכיר את התחום ולבוא במגע עם מומחים.

הדגשת הפוטנציאל

בהגשת מועמדות לתפקיד, מונחים על השולחן שתי פרמטרים עיקריים: הניסיון והרקורד המקצועי שלכם מצד אחד, והפוטנציאל שלכם להוסיף ערך לתפקיד ולארגון מן הצד שני.

נקודת שיווי המשקל בין הרקורד לפוטנציאל משתנה בין משרה למשרה, בין מעסיק למעסיק ובין זמן לזמן, אך אפשר בהחלט לומר שככל המועמד נראה צעיר יותר ומנוסה פחות, המשקל המוענק לפוטנציאל עולה.

איך מציגים פוטנציאל? אמצעות כישורים שלא תמיד אפשר ללמוד במסגרת האקדמיה: סקרנות, התלהבות, מוסר עבודה, יכולת תקשורת, איכות השאלות, הנכונות לקחת משימות ואתגרים, ללמוד דברים חדשים, ליזום.

בשביל להציג את מירב הפוטנציאל שלכם יש צורך בעשיית 'שיעורי בית': איספו ידע על החברה ועל התפקיד, וגם על סיטואציות בהם גיליתם תכונות של יוזמה, יכולת למידה ופתרון בעיות, תכונות המספרות על הפוטנציאל שלכם להתקדם ולקדם.

ראש פתוח

ברוב המקצועות והתחומים יש גורמים שמגייסים חסרי ניסיון. המשרות האלו בדרך כלל בשכר נמוך יחסית אבל הן הזדמנות לצבור ניסיון והכרות עם עולם העבודה ותחום ההתמקצעות.

אין שום דבר רע בלהתחיל מלמטה. עשו את מה שמבקשים ממכם, עשו את זה בצורה הטובה ביותר שאתם יכולים. הראו סקרנות להכיר ולגלות תחומים ואנשים נוספים. רכשו די יידע וניסיון על מנת להתקדם למשרה טובה יותר.

ומה קורה בארץ?

מצד אחד, שיטת האקדמיה בארץ מגבילה, בכך שבחירת המסלול אינה 'תוך כדי לימוד' אלא בחירה מראש. בארה"ב בשנים הראשונות לומדים לימודים כלליים ורק אחר כך מתמקדים, כך שבארץ הנתונים אמורים היו להיות פחות אופטימיים.

ואמנם, מצד שני, בוגרי צבא או שירות לאומי רוכשים לעיתים קרובות הזדמנויות המרחיבות את ההכרות שלהם עם עולם העבודה והתעסוקה. אחרים יכולים לפצות על החסר בדרכים אחרות, בארץ נפוץ יותר לעבוד או להתנדב במקביל לעבודה. המחקר עליו מבוססת הכתבה התבצע על סטודנטים אמריקאים. נצלו את היתרונות המובנים באקדמיה הישראלית והשפיעו על תמונת המצב לטובתכם!

יש דרכים רבות להגיע אל הזדמנויות, אבל בשביל זה צריך לזכור שחיפוש עבודה הוא עבודה בפני עצמה. אם תתעמקו, תלמדו ותגיעו לאנשים שונים עם הצעות תפורות ויצירתיות, אתם עשויים להגיע למקומות של היו מוצאים אתכם.

כתיבת תגובה